søndag 3. februar 2013

Veien til eudaimonia

Vi drømmer alle om kjærlighet, harmoni, et liv gode venner, glede. Selvfølgelig gjør jeg også det. Men det er litt vagt å si "jeg drømmer om et liv i harmoni" når noen spør. Som oftest må man handle for å oppnå målet.

Aristoteles så på sann lykke, direkte oversatt fra gammelgresk blir det eudemonia, som den lykke man ikke kan forklare hvorfor man vil oppnå med noe annet enn at det gjør deg glad. For eksempel kan man ønske seg en god jobb. Hvorfor? Så man kan kjøpe fine klær. Hvorfor? Så man blir vel ansett. Hvorfor? Fordi man vil bli sett på som et skikkelig menneske. Hvorfor? Fordi det føles bra å være et skikkelig menneske. Dét er eudaimonia. 

Det var en lang digresjon bare for å fortelle hva planene mine er de neste årene. Jeg skulle vært lærer.



Jeg drømmer om å...

... gå på Gründerskolen
... åpne min egen klinikk
... reise rundt og holde kurs og foredrag 
... flytte til et bitte lite småbruk og ha høner, kjøkkenhage og minigris
... få mange barn
... leve til jeg blir gammel med mannen jeg elsker

Leve et godt liv, kort fortalt.

Hva drømmer du om?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar